Centralny Rejestr Faktur: Czego mogą się spodziewać podatnicy?

przez studio59
Po Jednolitym Pliku Kontrolnym, Ministerstwo Finansów zapowiedziało wprowadzenie kolejnych mechanizmów mających za zadanie uszczelnienie systemu podatkowego. Mogą one wymagać od podatników ponownego dostosowania systemów księgowych.
Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że w 2017 r. zamierza wprowadzić Centralny Rejestr Faktur (CRF). Na chwilę obecną nie są znane szczegóły co do tego, jak to rozwiązanie ma wyglądać w Polsce. Pojawiają się głosy, że być może wprowadzenie tego systemu zostanie odsunięte w czasie. Warto jednak już teraz przybliżyć, jak taki system może wyglądać i o czym należy pamiętać przy jego wprowadzaniu.
Era inteligentnych rozwiązań
W założeniu CRF ma być teleinformatycznym repozytorium danych, do którego w czasie rzeczywistym mają trafiać wszystkie wystawione faktury. Innymi słowy, ma to być kolejna obok Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) baza danych służąca gromadzeniu informacji o transakcjach dokonywanych między podatnikami, która dzięki zastosowaniu algorytmów przetwarzania danych, umożliwi sprawne prowadzenie czynności sprawdzających. Analiza tak zebranych informacji w założeniu ma przełożyć się na szybsze wykrywanie przez administrację skarbową przestępstw związanych z wyłudzeniami VAT.
Podmiotem odpowiedzialnym za utworzenie CRF mają być Aplikacje Krytyczne – spółka celowa powołana przez Skarb Państwa do celów informatyzacji służb skarbowych.
Diabeł tkwi w szczegółach
Obecnie chyba największą i podstawową niewiadomą związaną z CRF, jest forma, w jakiej ten rejestr miałby funkcjonować w Polsce. Możliwych technicznych rozwiązań budowy takiej platformy jest wiele i aktualnie nie wiadomo, na które zdecyduje się Ministerstwo Finansów. Przykładowo, można wyróżnić dwie alternatywne koncepcje:
– wariant podstawowy, w którym podatnicy w sposób manualny dostarczaliby dane z faktur na platformę CRF (w tym wypadku przekazywanie danych musiałoby zostać obwarowane dodatkowymi środkami zabezpieczającymi);
– wariant zaawansowany, w którym dane z elektronicznych faktur byłyby zintegrowane z danymi w JPK, co wiązałoby się z nadaniem unikatowego numeru fiskalnego dla każdej z faktur (rozwiązanie to zapewniałoby wysoki poziom bezpieczeństwa oraz uniemożliwiałoby zarejestrowanie drugi raz tej samej faktury).
Więcej czytaj w serwisie – GazetaPrawna.pl
Polecane wpisy

Zwolnienie z kasy fiskalnej w sklepie internetowym – sprawdź zasady
11 stycznia 2021

Nowy JPK_VAT. Które towary i usługi trzeba oznaczać kodem GTU
21 października 2020